Kamis, 30 September 2010

ARTI SEBUAH KEBAHAGIAAN



Kegembiraan sangat begitu jelas terlihat oleh kedua mata kita. Kebahagiaan yang tergambar begitu terasa menyenangkan, dan apabila kita menghayati maka kita bisa merasakan juga kebahagian tersebut.

Kebahagiaan ialah suatu keadaan perasaan aman damai serta gembira. Dengan kata yang lain, kebahagiaan melebihi hanya perasaan kegembiraan. Umumnya, kegembiraan amat berkait dengan sesuatu kejadian atau pencapaian yang khusus, sedangkan kebahagiaan berkait dengan keadaan yang lebih umum seperti kesenangan hidup atau kehidupan berumah tangga. Bagaimanapun, kedua-dua perasaan ini adalah amat berkait dan juga amat subjektif.

Kebahagiaan seseorang tidak dapat diukur atau digambarkan, dan berubah-ubah mengikut peredaran masa dan tempat. Orang yang kelihatan bahagia tidak semestinya bahagia, dan orang yang kelihatan tidak bahagia tidak semestinya tidak bahagia. Cuma orang itu sendiri yang tahu (iaitu berasa) sama ada dia bahagia atau tidak.

Pengertian kebahagiaan berbeza-beza antara seorang dengan seorang. Ada yang berasa bahagia kalau dia mendapat makanan, pakaian dan kediaman yang paling sederhana, terelak daripada penyakit, kelaparan, dan perang. Sebaliknya, ada orang berasa tidak bahagia meskipun hidupnya dalam keadaan yang aman, mewah, sihat, dan senang-lenang. Ada orang berasa tidak bahagia sekalipun, walaupun dia mempunyai kuasa, status, dan kekayaan.

Semakin seseorang tidak berasa bahagia, semakin kuat pula perasaan kecewa, sedih, dan tidak puas hati menekan dirinya. Perasaan kecewa, sedih, dan tidak puas hati akan mendorong manusia memperjuang dan menggila-gilakan kebahagiaan. Akibatnya, mereka akan terpinga-pinga dalam mencari-cari kebahagiaan, dan mengorak langkah baru demi mencapainya. Umpamanya, dalam cita-cita menikmati kebahagian berkat dari wang, seorang pemuda sanggup menyamun atau membunuh, dan seorang wanita mungkin sanggup menjual kehormatannya.

Memang benar, manusia mengalami kekecewaan, ketegangan hidup, serta ketidakpuasan jauh lebih kerap dan banyak daripada menikmati kebahagiaan dan kepuasan. Tetapi kalau kita sedar bahawa kebahagiaan terletak pada hidup, dan hidup itu ialah kebahagiaan, maka sudah tentu kita akan berasa bahagia selama-lamanya. Kebahagiaan tetap dapat dicari, dialami dan dirasai, jika kita berpuas hati dengan keadaan hidup yang berada pada kita itu. Tegasnya, kita akan hidup penuh bahagia sekiranya kita berpuas hati dengan status quo kita, sambil itu berikhtiar memperbaiki status quo kita tanpa menjejaskan kepentingan dan kebahagiaan orang lain. Perbuatan memperolehi kebahagiaan dengan mengakibatkan kerugian atau kesengsaraan pada orang lain tetap akan dikutuki oleh masyarakat.

Banyak orang tentunya ingin hidup bahagia, untuk mencapai kebahagiaan itu banyak cara yang dilakukan dan tentunya butuh suatu pengorbanan. Cara-cara yang dilakukan misalnya dengan bekerja keras untuk bisa hidup berkecukupan lalu berusaha mendapat jabatan-jabatan yang tinggi agar bisa memenuhi kebutuhan hidup sehari-hari. Tetapi dibalik semua cara-cara itu pasti kita tidak akan pernah puas dengan apa yang telah kita usahakan, kita akan selalu berusaha untuk mendapat lebih dan lebih lagi.

Itulah sifat manusia yang tidak pernah merasa puas dengan apa yang dimilikinya. Untuk mencapai kebahagiaan dalam hidup kita perlu menghilangkan sifat itu, kita harus bisa bersyukur dengan apa yang kita miliki.

Untuk bersyukur dengan apa yang kita miliki juga bukan merupakan hal yang mudah, kita harus bisa menerima keadaan kita apa adanya, yang terpenting lagi kita jangan banyak mengeluh, kita jalani saja kehidupan kita tanpa banyak mengeluh dan selalu bersyukur dengan apa yang kita miliki, dengan begitu kebahagiaan pasti akan menjadi milik kita.

Untuk mencapai kebahagiaan dilakukan bukannya dengan kita mencari nikmat sebanyak-banyaknya dan kita tidak melakukan apa-apa untuk mencapai kebahagiaan tetapi kita harus berusaha untuk mencapai kebahagiaan itu. Usaha-usaha yang kita lakukan misalnya kita menerima keadaan kita apa adanya dan tidak banyak mengeluh, karena semakin kita mengeluh maka kita akan semakin sulit untuk mencapai kebahagiaan karena kita akan selalu mendapat tekanan hidup dan itu tentunya tidak akan memberikan kita kebahagiaan.

Jadi itulah arti sebuah kebahagiaan dimana kita harus bisa bersyukur dengan apa yang kita miliki serta kita tidak banyak mengeluh dalam menjalani hidup.

Reactions:

1 comments:

Poskan Komentar